Jumlah Paparan Halaman

selamat datang


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Khamis, 1 November 2012

hakikat

Kehidupan banyak mengajar aku erti sebuah kesabaran , kepercayaan , kejujuran , kesetiaan dan paling perit adalah sebuah kelukaan. tiada seorang pun yang mahu hatinya dilukai. tapi apa kan daya , itu adalah lumrah sebuah kehidupan.
Hidup ni ibarat sebuah roda. suatu masa kita berada diatas dan pada masa kita berada dibawah.  Dengan sebuah kelukaan aku belajar menjadi seorang yang tabah. aku tahu pada hakikat dan realiti aku memang tak sekuat orang lain tapi tak perlulah nak tunjuk kat orang yang kita ni sebenarnya lemah. Aku belajar dari sebuah kesilapan dan aku tanamkan satu "impian". impian aku adalah nak tengok orang yang aku sayang bahagia walaupun tidak dengan aku. sebab aku tahu , aku tak mampu bahagiakan sesiapa termasuk family ku sendiri. 

Dulu, aku selalu salahkan takdir. tapi kalau difikirkan secara positif, itu salah aku sendiri. aku tak suka salahkan orang lain. Biar lah setiap kelukaan dan keperitan tu aku tanggung seorang diri. aku dah terlalu lali dengan sebuah kelukaan. aku belajar untuk setia tapi dikhianati... jadi aku ambil langkah selamat iaitu dengan berdiam diri... mungkin itu yang terbaik untuk aku?

Selasa, 10 April 2012

C!nta 3 SeG!

ape tu cinte 3 segi ?? aku pon x taw ape makne nye tp boleh dikate kan perasaan sayang + suke + cinta yang hadir dalam diri sesorang tu x kire ar pompuan or laki .. boleh dikate kan si A + si B + si C 
wah !!! mesti best an klo de orang yg hadir dalam hidup kite .. an nak kite jd pasngan hdup diorang .. tp secare hakikat nye .. CINTE hanya lah 1 kite terpakse pilih antare c A + c B ???
 SUSAH ??? mmg susah tp kite kena bijak mbuat pilihan yg sewajar nye agar x terlepas drpd memilh sesorg yg sempurna dan memilh sesorg yg smpurna dr luaran ttp ddlmnye eish2 hanye tuhan saje yg taw bertape hodoh nye pangai eyy !! haha ..

bg presepsi seorg permpuan apbile mghadpi situasi CINTA 3 SEGI NI ??? hmm scre jujur nye ?? oke diorang susah sngt nak wat pilihan secara zahirnye prempuan ni mmg mudah jatuh cinte..x kesah lah sekasar mne pon die tp dalam hati ada tamn .. tol ke ??

hmm mmg susah untk memilh yg terbaik drpd yg terbaik kan ?? lg2 lelki.. ++ dpn kite mmg baik tp blakang2 die kutuk kite cm2 or ade pompuan lain .. lelaki ni pandai mengayat awek ea dgn ayat2 busuk diorang tu !! then bg ar ape pompuan tu nak last2 die just nak men2 kan kite !! vavi !! huh lg satu pangai laki ni suke pure2 .. janji mcm2 kat kite .. g jumpe nan parents kite ... pehhhh.. punye lah baik budi bhase nye bijak gajah pon x mampuih !! haha sampai lah parents si awek ni dah suke bona nan laki ni tp scre hakikt nye laki ni just nak men2 kan je pompuan ni .. pandai lah konon amik hati family awek !! haktuuuiiiii !!! bengong ..
haha +++ ..

Rabu, 28 Mac 2012

TerLuka

Jika luka d tangan kita boleh nmpak, kita boleh jumpa doktor utk dpatkan rawatan, boleh mkan ubat & boleh sapu krim utk menghilangkan parutnya. Tpi luka di hati…takde siape yg tahu biar sepedih mane sekali pun.. ianya tersimpul mati dihati kita. Kita yg merasakan pedihnya, kite lah juga yang merasakan peritnya & x dpt zahirkn dgn kata-kata.

Kelukaan yg lahir bersama kekecewaan hanya akan dapat dizahirkan oleh airmata kerana airmata adalah teman setia dan airmata jugalah yang dapat melegakan segala kelukaan walaupun untuk seketika....... ^__^

Ahad, 4 Mac 2012

Kisah Seorang Ibu

Ini kisah sedih seorang ibu. Takkan ada seseorang
lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu di dunia ini. Ni
cerita lama. Aku saje je cerita semula kisah yang sedih ni. Sebab
seseorang nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut. Jadi aku letak dalam
blog ni.

Cerita ni
dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian
atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu!

Cerita si anak.....

Ibuku buta sebelah mata!
Aku benci ibuku… Dia amat
memalukanku!
Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru
untuk menyara keluarga kami.


Pada suatu
hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya
khabar.
Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini
kepadaku?!
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci
kepadanya dan terus lari.


Keesokan harinya
salah seorang rakan darjah berkata, “EEEE, ibumu hanya ada satu mata!"
Ketika
itu aku hanya ingin membenamkan diriku. Aku juga mahu ibuku hilang dari
hidupku!
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau
hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau
mati saja?!!!”


Ibuku hanya berdiam diri!!!


Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa
yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu..
Aku
langsung tidak peduli akan perasaannya…


Aku
ingin keluar dari rumah itu…
Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh
dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura.
Kemudian aku
berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. Aku amat gembira
dengan kehidupanku.


Suatu hari ibuku
datang menziarahiku. Sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak
pernah berjumpa cucunya!.
Bila dia berdiri di depan pintu rumahku,
anakku mentertawakannya...
Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau
datang ke sini dan menakutkan anakku!"KELUAR DARI SINI SEKARANG!!!
Dengan
pantas ibuku menjawab “Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus
menghilangkan diri.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan
pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku..
Oleh itu aku telah
memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan…


Selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah
usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.
Jiran memberitahuku yang ibuku
telah meninggal…
Aku tidak menitiskansetitik airmata pun!!


Jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat
yang ibuku ingin aku membacanya…
“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu
teringatkan kamu setiap masa…
Ibu minta maaf kerana datang ke
Singapura dan telah menakutkan anakmu.
Ibu gembira kerana kamu akan
datang
ke perjumpaan pelajar-pelajar lama…
Tetapi ibu mungkin
tidak dapat bangun
untuk berjumpa denganmu.
Ibu minta maaf kerana
sentiasa memalukan kamu
semasa kamu sedang membesar.

Kamu
mungkin tidak tahu…. Semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat
kemalangan dan hilang satu mata........
Sebagai ibu, aku tidak
sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata...
Oleh itu… Aku
memberi salah satu mataku kepada kamu…
Aku amat berbangga kerana anak
lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini…


…Dengan kasihku kepadamu…
…IBUMU…


Sabda Rasullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: Dia
memberitahu kamu supaya taat kepada Allah dan RasulNya sentiasa. Selepas
itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu!

REDHA ^_^

Kata orang, ini ayat untuk orang patah hati. Untuk pujuk hati agar pasrah dan berserah.

"Redha itu ikhlas, pasrah itu berserah" kata lisa surihani dalam ombak rindu. (sebenarnya itu ayat Fauziah Ashari lah kan, penulisnya. Lisa yang dapat nama)

Ayat ini juga, mengajar orang bersabar dan bersyukur.


"Ada isi hati perlu dikongsi, Ada isi hati perlu diperjelas, 
ada isi hati perlu diberitahu, ada isi hati perlu disembunyi.
Ibrahnya, bila mulut seolah terkunci,Allah juga sebaik-baik Pendengar"

Sabtu, 3 Mac 2012

Seandainya dia tahu

seharusnya dia lebih mengerti ertinya kasih,
seharusnya ia tahu ertinya sayang,
seharusnya dia tahu hati merindu,
seharusnya dia menghargai diriku,
kerana aku amat menyayanginya,
dialah yang satu buatku,
kesetiaanku jadi taruhan,
hanya kerana dia insan teristimewa.....
cinta...mampu membuatku rasa bahagia
cinta...juga mampu membuatku rasa merana
cinta...hadirnya tidak pernah di undang
cinta...perginya juga tidak pernah di pinta
bagaimana harus ku pertahankan cinta...
jika ia akan terus berlalu tanpa memandang simpati kepadaku
yang mendambakannya....ah..biar, biar cinta itu terus berlalu...
agar cinta sejatiku boleh muncul... agar aku dapat merasakan betapa hangatnya cinta sejatiku itu...
Takkan pernah habis air mataku
Bila ku ingat tentang dirimu
Mungkin hanya kau yang tahu
Mengapa sampai saat ini ku masih sendiri
Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia."

Jumaat, 2 Mac 2012

^_^

Izinkan diriku meluahkan rasa
Maafkanlah aku andai kau terasa
Biar kupaparkan apa yang terjadi
Moga engkau tak ulangi

Sungguh tak kusangka kau berpaling tadah
Setelah lamanya menjalinkan cinta
Dalam diam-diam kau sudah berpunya
Tanpa aku menyedari semuanya

Aku mendoakan agar kau bahagia
Bersama si dia insan yang kau suka
Percintaan kita tak sampai ke mana
Setakat di bibir saja sayang

Kau bina mahligai dari air mata
Yang jatuh berderai di wajah sepiku
Hancurnya hatiku bisa tak terkata
Terhumban rasa diriku

Oh aduhai ku masih ingati
Janji manis dan saat romantis
Kau pintaku supaya setia
Akhirnya kau yang berubah

Oh tuhanku tabahkan hatiku
Temukan ku dengan ketenangan
Jiwa ini dibelasah rindu tetapi apa dayaku

Kucuba pejam mata tapi tak terlena
Kerana ku masih teringat padamu
Begitu payahnya nak ku melupakan
Pernahkah engkau fikirkan oh sayang...

Kebahagiaan sudah bersamanya. Itulah kenyataan yang harus aku terima. Cuma yang pahit untukku telan... dia bersama dengan orang yang suatu ketika dahulu pernah menyakiti hatinya. Bukan mengungkit segala apa yang aku lakukan cuma aku sedikit terkilan. Waktu bersamaku dia bagaikan insan yang begitu sedih bila cintanya ditolak sedemikin rupa. Padaku, dia menceritakan segalanya, menghumbankan rasa kecewa dn amarahnya. Lantas, padaku juga dia lakukan benda serupa... Sampai hati awak... Sedangkan awak tahu untuk bina bahagia dari kekecewaan adalah sesuatu yang terlalu sukar untuk dilakukan. Hanya yang tabah dan cekal saja mampu melakukan itu. Tapi aku tidak tabah... aku tak kuat... sampaikan kadang-kadang aku menyumpah diriku kerana menyayangimu... bodohnya aku....

Rabu, 29 Februari 2012

seribu kemaafan

Andai saya pergi dahulu..abah & mama

Maafkan saya..ampuni dosa saya..redhailah hidup dan apa yang telah saya lakukan.Halalkan makan minum saya..maaf kerana tidak sempat menunaikan janji dan tidak sempat membalas jasa kalian.Jika saya hidup 1000 tahun pun masih tidak mencukupi untuk membalasnya.Terima kasih kerana mendidik saya menjadi manusia.Terima kasih kerana memberi pelajaran kepada saya.Terima kasih kerana mengajar saya untuk menempuh kehidupan ini dan terima kasih kerana menyayangi saya.

 Andai saya pergi dahulu sahabat2ku

Terima kasih kerana menjadi sahabat yang baik untukku.Terima kasih kerana banyak menegurku.Terima kasih kerana banyak mengajar aku erti perjuangan.Teruskan perjuangan kalian.Terasa amat singkat merasakan nikmat berjuang bersama kalian.Teruskan perjuangan ini yang banyak memberi kesedaran kepada orang lain dan diri kita sendiri.Maafkan aku atas segalanya

Andai saya pergi dahulu...maafkan saya atas segalanya
Wassalam

Isnin, 27 Februari 2012

Tol0ng jangan Pandang REndah kat aku b0ley x??

Bila aku down, aku malas nak fikir hati orang. Hmm.. What do you expect from me actually? When u don’t pay your respest to elders, do you expect me to respect you?
Ni lah manusia akhir zaman. Aku tak cakap pasal kau. Tapi kalau dah terasa tu tak boleh buat apa lah. I need a freedom to talk. To express what I felt about.
Bila kita rasa kita betul, tak semestinya orang lain tu salah.
Bila kita rasa kita baik, bukan maksudnya orang keliling kita semua tak baik.
Bila kita rasa kita bagus, kita hebat. Ramai lagi manusia dalam dunia lagi bagus, lagi hebat.
Nak menegur orang ada caranya.
Bila kita sendiri tak hormat, tak jaga hati orang. Don’t expect people would pay their respect on you.
Jangan sebab kita ‘tinggi’, kita boleh pandang rendah dekat orang lain.
Jangan sebab kita ‘tinggi’, kita boleh layan orang lain macam anjing.
Jangan sebab kita ‘tinggi’, kita tak payah hormat orang lain.
Guys, hidup ni macam roda. Its all bout karma.
Sekarang ni Allah bayar cash je!
Kalau kita buat orang, tak lama tu kita dapat balik.
Hidup ni jangan sombong!
Ilmu yang ada tu, jangan nak sombong sangat.
Bukan ilmu je. Apa pun yang kita ada sekarang ni, tu semua milik Allah.
Allah bagi pinjam je.

Sabtu, 25 Februari 2012

Ratapan Seorang Ibu Tua..



Sekeras-keras batu, keras lagi hati seorang anak lelaki yang tergamak memecut kereta meninggalkan ibunya.

Lebih memilukan, dia tergamak membiarkan wanita tua itu berlari mengejarnya kira-kira 20 meter kerana mahu mengikut si anak pulang menyambut Aidilfitri di rumah.

Namun, apalah kudrat seorang wanita berusia 70-an, apatah lagi terpaksa menggendong bungkusan baju dalam kain batik, untuk mengejar kereta anaknya berusia 40-an yang semakin jauh meninggalkannya.

Ia bukan babak menyayat hati dalam drama televisyen, tetapi realiti hidup ditempuhi seorang penghuni rumah jagaan warga emas dan psikatri di Jalan Denai 1, Kempas di sini, yang begitu mengharapkan untuk pulang menyambut hari raya bersama anak dan cucunya di Masai, dekat sini.

Kisah sedih pada pertengahan Ramadan itu diceritakan Pengasas Persatuan Kebajikan Nur Ehsan Negeri Johor, Norijah Bidin kepada wartawan Harian Metro.

Menurut Norijah, beliau masih mengingati detik cukup menyentuh perasaan itu, apatah lagi kakitangan rumah jagaan berkenaan terpaksa memujuk warga emas uzur terbabit supaya bersabar dan wanita tua itu hanya mampu menangis mengenangkan nasibnya ditinggalkan anak sendiri.

Katanya, kejadian bermula apabila lelaki berkenaan datang menziarahi ibunya di rumah penjagaan itu bagi memaklumkan dia tidak dapat dibawa pulang pada hari raya kali ini kerana tiada sesiapa menjaganya.

“Kami menyangka dia ingin membawa ibunya pulang bagi menyambut Aidilfitri kerana sudah dua tahun wanita berkenaan beraya di sini,” katanya ketika ditemui.

Menurutnya, terlalu seronok dengan kunjungan anak lelakinya, wanita tua terbabit terus menyalin pakaian dan bersiap untuk mengikut pulang ke rumah keluarganya di Masai.

“Kami melihat wanita itu bersungguh-sungguh membungkus pakaiannya ke dalam kain batik kerana mahu pulang ke rumah anaknya,” katanya.

Menurut Norijah, tanpa disangka-sangka, ketika si ibu sedang sibuk berkemas, lelaki berkenaan beredar dari situ secara senyap-senyap tanpa memaklumkan sesiapa.

“Menyedari anak lelakinya mahu beredar, wanita itu panik dan mengejar kereta anaknya yang mula meninggalkan kawasan rumah kebajikan.

“Wanita tua itu berlari kira-kira 20 meter untuk mengejar kereta berkenaan, tetapi anaknya tetap meninggalkannya.

“Si ibu yang terkilan dengan perbuatan anaknya bukan saja mengalami masalah kesihatan, malah kemurungan selama beberapa hari kerana hampa tidak dapat pulang beraya di rumah,” katanya.

Norijah yang bertugas sebagai jururawat di Hospital Permai di sini, berkata daripada 11 warga emas yang mendapatkan perlindungan di pusat jagaan berkenaan, segelintir masih mempunyai ahli keluarga termasuk anak.

Menurutnya, lebih mengecewakan, waris warga emas berkenaan yang juga bekas pesakit psikiatri tidak datang menjenguk mereka menjelang 1 Syawal yang bakal tiba.

“Ia mengakibatkan warga emas itu menyambut Aidilfitri bersama penghuni lain di pusat jagaan ini walaupun mereka merindui suasana beraya dengan keluarga di kampung.

“Sempena Aidilfitri kali ini, kami amat berharap jika anak warga emas mahupun waris penghuni di sini, datanglah berkunjung bagi menggembirakan mereka. Kalau bukan selalu, setahun sekalipun cukuplah,” katanya.

Baru-baru ini, pusat jagaan berkenaan menerima kunjungan lebih 20 ahli Persatuan Usahawan Wanita Bumiputera Malaysia (Usahanita) Negeri Johor di sini.

Pengerusi Usahanita, Datuk Rokiah Omar, tampil menyampaikan sumbangan pakaian, wang dan barangan keperluan harian kepada penghuni rumah kebajikan itu bertujuan memeriahkan sambutan Aidilfitri mereka.

Rokiah berkata, pihaknya akan berusaha membantu rumah kebajikan berkenaan yang turut berdepan masalah kekurangan kemudahan.

“Kami akan berusaha bagi mendapatkan van selain kemudahan kerusi roda bagi warga emas yang uzur supaya memudahkan mereka bergerak,” katanya.

Khamis, 23 Februari 2012

Kek Coklat Kukus ^__^

Resepi Kek Coklat
1 cawan serbuk coklat
1 cawan gula
1 cawan minyak masak (boleh ganti dengan buttercup)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 tin susu cair
1 1/2 sudu kecil soda bikabonat
1 1/2 sudu kecil serbuk penaik
2 biji telur

Hiasan Kek
1 bar coklat masakan
Coklat rice/atau apa-apa hiasan yang menarik untuk kek

Cara-cara masakan;
1) Sebelum kita bancuh bahan-bahan, didihkan air didalam alat kukusan.
2) Sementara tunggu air mendidih, kita mulai adunan dengan ambil 2 biji telur dan dipukul sehingga kembang.
2) Coklat, gandum, gula, serbuk penaik dan soda bikarbonat digaul sekali.
3) Susu cair dan minyak masak dicampur ke dalam telur yang telah dipukul sehingga kembang.
4) Campur adunan di dalam langkah 2 ke dalam langkah 3.
5) Kacau sehingga sebati.
7) Sediakan loyang kek yang sudah disapu dengan majerin dan masukkan adunan kek yang sudah sebati.
8 ) Kukus sehingga masak kira-kira 45 minit. (tempoh masa kek siap masak bergantung kepada saiz loyang kek dan saiz api yang digunakan tapi sebaiknya pantau pada masa 30 minit)
*untuk cek masak ke tak kek ini boleh cek dengan cucuk kek menggunakan lidi. kalau takde apa yang melekat pada lidi bermakna kek tue dah masak.
9) Selepas masak, cairkan bar coklat dan sapu di atas dan sekeliling kek.
10) Letakkan hiasan dan masukkan ke dalam peti sejuk untuk keraskan coklat hiasan.

 Lia xcuba lagi, nanti lia da cuba..lia shre pic ^_^

Apam c0mel ^_^


Nak resepi tak?
senang,mudah dan jimat...

Bahan yang diperlukan ialah

-Tepung gandum 3 1/2cawan
- 3biji telur (mestilah sejuk )
-220 gm gula               
-150 ml susu segar kotak yg rm1.50 tu
-3 sudu kecil baking powder 
-1 sudu kecil Ovalate (colour oren)
Filling * jem 
pewarna

Cara membuatnya ialah :

pukul semua bahan diatas kecuali *filling & pewarna hingga kembang...
bahagikan kepada beberapa bahagian doh yg da kembang
masukkan dalam piping bag
masukkan 1/2 doh kedalam cup kecik yg comel
masukkan filling * jem 
masukkan separuh lagi doh 
untuk membuat tompok2 yg comel
ambil sedikit pewarna,titikkan diatas doh yg berada di dalam cup tersebut sedikit demi sedikit..
selepas comel jadinya,korang boleh la mengukus apam tersebut selama 10-15 minit..

mudahkan! selamat mencuba....
Lia da buat,korang bila lagi nak cuba ^__^ 




Selasa, 14 Februari 2012

Sebuah kenangan

setiap orang pasti pernah melalui satu detik hidup yang ada ketika manis ada ketika pahit.Namun,dalam banyak-banyak kenangan pasti ada satu yang benar-benar menggugat jiwa.mungkin kerana terlalu indah atau terlalu buruk mungkin kerna terlalu gembira atau terlalu sedih. betapa indah dan betapa uniknya jalan hidup ini..kadang2 gembira kadang2 sedih..

Kataorang,                                                                                                                                                                   "Hidup ni takkan indah kalau selalu yang indah-indah saja datang,sekali-sekala kena ada jugak rasa pahit untuk jadikan kita lebih menghargai sebuah kehidupan.    

menghargai sebuah kehidupan? mungkin ada yg tidak setuju mana mungkin kenangan pahit buatkan kita hargai kehidupan? bahkan kita makin benci pada hidup ini.mungkin pada mulanya akan terbit rasa benci kerana hati menguasai diri namun,bila akal mampu berfikir waras..kita akan mula menyedari..kita mula mengerti..hakikat sebuah kehidupan..harga sebuah kenangan..kemudian kita akan mula menghargai sebuah kehidupan..penghargaan adalah hadiah terbaik buat satu kenangan..biar pahit mana pun sebuah kenangan itu, cubalah untuk hargainya..kerna kita adalah insan yg terpilih untuk melaluinya kita insan terpilih untuk merasainya dan kita insan terpilih untuk mrasa erti sebuah kehidupan..memang sakit..memang sakit untuk menahan perasaan itu..hanya yang kuat mampu melaluinya...hanya yang kuat yang mampu bertahan..bangun dan kembalilah berjalan walau ramai yg mengalah..menangisi sebuah kepahitan bukanlah kesalahan..tapi haruslah sekadarnya..air mata itu bukan untuk yang lampau..sekalipun kau pertaruhkan nyawamu mana mungkin kau dapat ubah apa yg telah berlaku..semuanya telah menjadi kenangan..


Menangisi sebuah perkara yang tak pasti hanya merosakkan jiwa.Membiarkan diri dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana ia suka kepada orang yang berkhayal.



mengapa biarkan dirimu tenggelam dalam tangisan?..tenggelam dalam sebuah kenangan..? bangkitlah kembali wahai diri wahai saudaraku..bukan selamanya kau sedih..bukan selamanya kau dipinggir.


'Kejatuhan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya...'


kau akan melangkah gagah dalam menyambung perjuangan itu..langkahmu makin laju..sampai satu detik kau menjadi diri yang lain..mungkin kerna kau terlalu rasa sedih dgn diri yang lama atau kau benar-benar merasa inilah yang terbaik..namun,kau sudah terlupa..menjadi diri makin ego dan sombong bukanlah penyelesaiannya..kerna kau hanya berlakon dalam drama yang tercipta..kau menjadi lupa diri..kau kelihatan gembira tapi hatimu merana..

'Kalau suatu hari nanti,kita rasa lupa diri,kita rasa sombong ke....dan macam-macam rasa,cubalah pergi kat tempat yang ada seribu satu kenangan buat kita.Nanti pasti kita sedar semula,dan kita jadi 'diri' kita semula....' 
-DR HM TUAh

saat itu,kau pasti akan menemui dirimu kembali..kau mula menyedari..jadi dirimu adalah perkara yg terbaik..tidak perlu menipu diri..kerinduan itu pasti hadir..apa salahnya jika terkadang rasa sedih atau rindu pada kenangan itu?

Hukama' pernah berkata,'Jangan kau salahkan orang merindu dengan kerinduannya,sehingga kau mampu menyelami jiwanya


kita hanya insan yang lemah..janganlah kau salahkan diri mu andai perasaan itu hadir..hatimu terlalu senang untuk mengingatinya..hatimu terlalu gembira untuk merasainya..kau alirkan tangismu kerana kerinduan pada sebuah kenangan..kemudian kau gantikannya dengan sebuah penghargaan..kerna itulah yang selayaknya..namun,jika kau terus menangisinya..kau hanyalah menyeksa jiwamu..kerna ingatlah tatkala kau sedang merintih tentang kesedihanmu,dlm masa yg sama ada jua insan lain ug merintih terhadap kesedihannya..jika kau merasa keseorangan..jika kau merasa hanya dirimu yang melaluinya dan mereka disekelilingmu tdk memahami kesedihanmu..maka ingatlah..



di satu sudut bumi ini..Allah telah ciptakan seorang insan yang mengalami apa yang kau alami..yang merasai apa yg kau rasakan..yang menangisi apa yg kau tangiskan..dia jua sepertimu..berusaha untuk truskan perjalanan ini..berusaha untuk menjadi sekuat mungkin..kembali menggantung harapan dan cita-cita baru..kembali merangkak mengutip semangat-semangat yg telah hilang..semangat yg tlh hilang bersama kenangan..kau mula percaya..jgn gantungkan semangat pada manusia,pada kehidupan,gantungkan ia pada yg Esa..kerana jika kau gantungkan semangatmu pada benda yang tidak kekal abadi,semangtmu akan hilang terkubur bersamanya..tapi,jika kau letakkan semangatmu bersama yg Abadi,semangatmu tidak akan pernah pudar dan tidak akan terkubur..bahkan jika sekalipun jasadmu terkubur..semangatmu pasti akan kekal hidup...
buat saudara muslimku, dirimu tidak keseorangan. aku jua alami apa yg kamu alami.aku jau rasakan apa yg kau rasai.aku jua merintih apa yg kau rintihkan.dan aku jua sedang kembali berjalan setelah jatuh..kembali mengutip semangat..aku akui..yg lampau itu sakit..tangisku tiada sudahnya hingga kini..rinduku pd kenangan itu kdg2 menerpa diriku..aku jua sepertimu..mmpu mengalirkan tangisan tapi kita mampu untuk bangkit kembali..kita mampu untuk menjadi insan yang berguna..kerna percayalah..kita insan terpilih..Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan ujian yg tidak mampu ditanggungi hambaNya..percayalah,kita mampu menjadi insan yg lebih baik..terima kasih kenangan. kerna kamu,kami makin matang .kami makin kuat. kami menangisi pemergianmu tapi kami akan selalu hiasimu dengan penghargaan..kamu bukan musuh kami...bahkan kamu menjadi guru kami..kami akan sentiasa merinduimu dan menghargaimu..kerna kamu pernah hadir dalam hidup kami..kamu pernah menceriakan hari kami..kamu pernah menjadi sebahagian dari hidup kami..walaupun kami sedih melepaskanmu..bukan kerna kau melupakan kami akan tetapi kami mula sedari melepaskan mu adalah perkara yg terbaik wahai kenangan..selamat tinggal kenangan,kami meredhaimu .. :-)

Perginya Dia Buat Selama-lamanya

"yg pergi takkan kembali lagi"
seyesly menitis air mata tatkala mengingat kisah ni..
tatkala semue org sdang bergembira...
aq sorg je yg mngenang dri yg sudh khlngn sahabt yg sngt aku syg..
di usia yg maseh muda die tlh pergi mgadap ilahi pde 13/2/2010 disebabkn kemalngan yg aq sendri xpnh jgke yg aq akn khilngn die bt slme-lmenye..
aq berdepan dengan sebuah kehilangan yg takkan datang kembali
bile hilang insan yg kita sayang
tak kira la same ade family atau insan-insan yg kita sayang
tak tau bagaimana rase nya
hanya aq insan yg penah rase kehilangan akan mengerti
tapi percaya la
ALLAH SEDANG MENGUJI KITA DAN DIA TAHU HAMBANYA KUAT UNTUK MENGHDAPI UJIAN DARINYA
apa pom aq dapat terima hakikat yg arwah da pergi menghadap ILAHI
dan tidak akan kembali lagi walaupn sukar bg aq.
memang susah nak terima
~kepada insan diluar sana~
hargailah insan yg kita sayang selagi die berada disisi kita
setialah dan jagalah hati nya
sesungguhnya kehilangan adalah amat pahit untuk diterima


Ahad, 12 Februari 2012

Sy Nak!!

Dari Kecil Lagi Lia dibesarkan dengan Teddy Bear. Bagi Lia Cik Teddy Bear Dapat mententeramkan Lia apabila dalam keadaan sedih , Bersendirian ataupun ketika dalam ketakutan. Sebab tu Lia sayang sangat teddy bear Lia....
Berniat nak kumpul duit, Beli Bear yg size XL satu lagi.... wink wink ****


  Tu cik Teddy yg besau punye... ade orang bg... Lia namekan cik teddy " buncit" sebab perut die boley muat kple kita..he3....

DIAM membawa seribu erti

Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi komen..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam menegur..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi nasihat..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memprotes..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam persetujuan..

tapi..

Biarlah DIAM kita mereka faham ertinya..
Biarlah DIAM kita mereka terkesan maknanya..
Biarlah DIAM kita mereka maklum maksudnya..
Biarlah DIAM kita mereka terima tujuannya..

kerana..

DIAM kita mungkin disalah tafsir
DIAM kita mungkin mengundang syak wasangka
DIAM kita mungkin disilap terjemah..
DIAM kita mungkin tidak membawa apa-apa maksud..

maka..

jika kita merasakan DIAM itu terbaik..
seharusnya kita DIAM..
namun seandainya DIAM kita bukanlah sesuatu yang bijak..
berkatalah sehingga mereka DIAM…

Jumaat, 10 Februari 2012

JikA iNdAh sAtU pErTeMuAn jgN AkHiri dgN pErPiSaHaN,jikA sUCi sAtU pErKeNaLaN JgN cEmAri dgN pEnDuStAan,jikA bErNilAi SeBuAh PeRhUbUnGaN,hArgAiLah iA dgN kEikhLAsaN....


Ahad, 5 Februari 2012

I'm Not Prefect ^_^


Saya tak sempurna. saya hanya insan biasa yang akan buat kesilapan dan akan perbetulkan mana yang salah. Saya cuba jadi yang terbaik tapi ada juga yang tersalah langkah. Tak semestinya yang kira lakukan akan diterima oleh orang lain dan sebaliknya. Different people have different wants and needs. I'm just normal human being who made mistakes. I made a mistake, people made mistakes. So it is normal right. Tapi yang tak leh blah, ko salah pastu nak tuduh-tuduh orang plak. Langsung tak gentleman la der. Ubah sikit perangai leh tak? Time suka-suka boleh la plak kan? Tapi bila dah dapat tau ada silap langsung tak tolong orang, nak coverline untuk diri sendiri je.

Saya tak sempurna dan saya insan biasa. I had tried my best. I did all out but it wasn't enough. More and more efforts i need to do so that my result become gempak! I won't let my tears down my spirit to be success in my life. Everyone wants to be a very successful person because they will got the position, tittle and well-known. I just want to make my parents so proud with my achievement. Thats all... 



Ya Allah...
"Hamba-Mu ini tidak sempurna
Sering melakukan kesilapan dan dosa
Sering menjauh dari-Mu di kala aku gembira
Sering mengeluh bila ditimpa bencana mehupun kesusahan
dan...
Sering lupa mengucapkan kata-kata syukur pada-Mu"

"kekadang hati merintih derita, jiwa menangis sedih,
akal mengeluh letih..namun hakikat hidup takkan berubah,
yg perlu berubah adalah diri yang menghadapinya..
hati memilih jalan,
akal memulakan langkah dan
iman meluruskan arah..
moga kasih Allah sentiasa bersama kamu.."

" tika titis air mata jatuh ke bumi,
biarlah hanya Allah yang mengetahui,
kerana DIA sahaja penyembuh luka,
pemberi bahagia pada hati&naluri.
sedikit yang bermanfaat lebih baik drpd banyak yg melalaikan.
ujian Allah datang kerana kasihNYA
pada hambaNYA agar iman terus meningkat, hati semakin mendekat,
dan jiwa menjadi lebih akrab denganNYA.."

"adakalanya kita perlu MENANGIS agar
kita tahu hidup ini bukan sekadar KETAWA.
adakalanya kita perlu SEDIH agr
kita tahu mahalnya nilai air mata..
bersyukur pada org yang MENYAKITIMU
kerana dia yg MENABAHKAN kamu..
bersyukur kepada org yg yg X MENGENDAHKANmu
kerana dialah yg mgajar kamu BERDIKARI..
besyukur pada org yg MENJATUHKANmu
kerana dia yang MEMPERHEBATKAN kemampuanmu..
bersyukur pada org yg MENYIKSAmu
kerana dia yg menguji KESABARAN dan KETABAHAN
hatimu"

"Wahai Rabbi, Jika aku sujud kepadaMu kerana gerun dengan api nerakaMu, Maka bakarlah aku didalamnya. Dan jika aku sujud kepadaMu kerana tamakkan syurgaMu, Maka halanglah aku daripadanya. Tetapi jika aku sujud kepadaMu kerana kecintaanku kepadaMu, Maka kurniakanlah aku balasan yang besar. Izinkanlah aku melihat wajahMu Yang Maha Agung dan Mulia itu..."
 
 

Ketika Hati Menangis .......

kita selalu sahaja mengharap yang terbaik dalam hidup kita
cuma kadangkala kita lupa ketentuan olehNya lebih berkuasa dari perancangan yang kita lakukan
mungkin ini yang terbaik.

 Tuhanku,
ketika hati sedang menangis
hanya Engkau saja yang tahu
betapa merananya diriku
tak mungkin yang lain tahu….

Tuhanku,
ketika mereka meninggalkan aku
sendiri terkapai-kapai
ketika dunia tiada simpati
Kau tetap mendengar rintihanku
padaMu tempatku menagih kasih
ketenangan kurasa mendekatiMu
syahdu malam tak terasa sunyi..

Tuhanku,
ketika aku dalam kepayahan
keseorangan dihimpit beban derita
Kau beri aku kesabaran
pengalaman mengajar erti kematangan
lantas Kau membuka pintu hatiku
untuk memberi kemaafan
pada mereka yang pernah melukakanku..
pada mereka yang terus melukakanku…
dan pada mereka yang tersedar kerna melukakan…


Untuk Awak

Awak,
         Terlalu banyak halangan yang awak terpaksa tempuh lewat kebelakangan ini, terlalu banyak dugaan dan cabaran yang datang untuk menguji ketabahan dan kesabaran awak sebagai seorang manusia. Bersabarlah awak… langit tidak selamanya cerah, manusia tidak akan pernah rasa puas bila nafsu dipertuhankan. Terima lah setiap apa yang datang dengan tabah dan jangan cepat melatah dan menunjukkan kelemahan awak. Saya yakin, awak mampu dan berupaya untuk menghadapi segalanya dan saya yakin awak akan keluar dari kemelut ini sebagai seorang pemenang – pemenang yang bergaya.

         Awak,
         Bukanlah tempat dan hak saya untuk membuat penyataan ini, tetapi ketahuilah awak, awak tidak akan keseorangan, saya sentiasa berada dibelakang awak untuk menyokong dan bersama-sama awak. Selama mana awak sudi menerima saya menggangu hidup awak, selama itulah saya akan sentiasa bersama awak, dan tidak perlu lah saya berulang kali menyatakan yang saya sayangkan awak – terlalu sayang.

         Awak,
         Kita berdua tahu akan kebenaran semua perkara mengenai diri kita sendiri, mungkin mereka juga tahu. Biarlah selantang mana mereka mencanang keburukan awak, biarlah sesayu mana mereka menyalak bukit, kebenaran tetap akan selamanya menjadi kebenaran. Tak perlu kita melenting, tak perlu kita melatah, andai kebenaran milik kita, kita tetap kan benar, biarlah apa mereka salakkan, biarlah kepada sesiapa mereka hendak salakkan, kebenaran tetap adalah kebenaran.

         Awak,
         Ingin sekali saya melihat awak gembira, tanpa beban masalah, tanpa perlu rungsing akan insan insan yang hanya tahu mengambil peluang semata mata. Awak telah pilih untuk keluar dari sangkar awak, maka, keluarlah dengan hati yang gembira dan tenang. Tinggalkanlah semua masalah awak di sangkar itu seperti mana awak meninggalkan sangkar itu. Tinggalkanlah insan insan pengecut yang hanya tahu menyalak dan menikam dari belakang – awak mampu lakukan pada saya, kenapa tidak kepada mereka awak, sekalipun mereka pernah dahulu teramat berharga buat awak – lebih dari saya, saya yakin awak mampu lakukannya.

 Awak,
         Saya tidak pasti samada awak sedar atau tidak, tetapi tiap-tiap malam saya berendam air mata memikirkan tentang awak. menangisi segala apa yang terjadi antara saya dan awak – bersendirian. Saya sudah tidak mempunyai sesiapa untuk saya mengadu awak… hati saya pedih awak. setiap hari yang berlalu menyaksikan luka hati yang semakin parah, mungkin semalam awak melihat saya yang bergelak ketawa, tapi saat awak tidur menjadikan saya yang berteman air mata.

Awak,
        Saya sayang Awak.... 


Andai aku pergi dahulu...maafkan aku atas segalanya

Assalamualaikum....
..Pada hari Jumaat .. 3. 2. 2012..Genaplah 20 tahun seorang bayi perempuan dilahirkan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Selangor ..Mengikut surat beranak masa dilahirkan adalah juga jam 3.00 pagi.20 adalah angka yang patut dijadikan iktibar oleh empunya badan bahawa umurnya telah semakin tua dan semakin menghapiri hari mati.Bayi perempuan itu adalah saya sendiri.Terima kasih pada semua yang telah mengucapkan ucapan selamat hari lahir.Ada ucapan dari orang yang tidak disangka-sangka akan mengingati diri saya dan ada juga yang hari2 bersama saya tapi tidak mengucapkan apa2.Saya faham kesibukan kalian dan saya faham hari lahir saya bukanlah benda yang manfaat bagi anda.


Kita berasa gembira dengan menyambut hari lahir.Ada yang sanggup membelanjakan wang semata2 ingin meraikan hari lahirnya dengan penuh ingatan yang tidak dilupakan.Menjadikan kenangan manis menyambut hari lahir ini sebagai satu kemestian bagi sesetengah orang.Dalam mengejar keseronokan menyambut hari lahir bersama orang tersayang mahupun rakan2 kita perlu ingat bahawa genapnya umur kita maka genaplah kita menghampiri hati mati.Manusia tidak mengetahui hari matinya.Dilahirkan anak adam diatas muka bumi ini dengan ditentukan 3 perkara baginya.Rezekinya..jodohnya.. dan matinya.Jika manusia mengetahui hari matinya pasti manusia tidak alpa dan lalai dari melakukan segala suruhannya.

Demikian juga dengan saya manusia yang hina dina dan tidak punya apa2 ini melainkan saban hari mengharapkan keberkatan dan keampunan dari Allah atas dosa.Genapnya umur ini terasa diri ini makin hampir menghadapi hari mati yang pasti datang tanpa diduga.Daku tidak mampu menghalang mahupun melarikan diri daripadanya.Ia pasti datang dan akan datang juga nanti.Sebagai seorang manusia saya punya banyak salah dan dosa pada Allah dan juga sesama kita.Genap umur kita bermakna semakin genap kita menghampiri kematian

Andai saya pergi dahulu..abah & mama

Maafkan saya..ampuni dosa saya..redhailah hidup dan apa yang telah saya lakukan.Halalkan makan minum saya..maaf kerana tidak sempat menunaikan janji dan tidak sempat membalas jasa kalian.Jika saya hidup 1000 tahun pun masih tidak mencukupi untuk membalasnya.Terima kasih kerana mendidik saya menjadi manusia.Terima kasih kerana memberi pelajaran kepada saya.Terima kasih kerana mengajar saya untuk menempuh kehidupan ini dan terima kasih kerana menyayangi saya

Andai Lia pergi dulu abg...

Terima kasih kerana menjadi teman hidup lia selama ini.Terima kasih kerana sanggup berkorban dan bersusah payah dengan lia selama ini.Terima kasih atas segalanya yang telah diberikan kepada lia.Maafkan lia atas kesalahan lia selama ini.Ampuni segala dosa lia  terhadap abg.Apa yng terjadi tidak pernah mengurangkan kasih dan sayang lia pada abg malahan ia menguatkan lagi kasih sayang antara kita.InsyaAllah kita jumpa di syurga nanti..

Andai saya pergi dahulu sahabat2ku

Terima kasih kerana menjadi sahabat yang baik untukku.Terima kasih kerana banyak menegurku.Terima kasih kerana banyak mengajar aku erti perjuangan.Teruskan perjuangan kalian.Terasa amat singkat merasakan nikmat berjuang bersama kalian.Teruskan perjuangan ini yang banyak memberi kesedaran kepada orang lain dan diri kita sendiri.Maafkan aku atas segalanya


Andai aku pergi dahulu...maafkan aku atas segalanya
Wassalam

Jumaat, 3 Februari 2012

03.02.2012 MY BESDAY ^_^

Hari ini, 3/2 genaplah umur 20tahun liya. liya harap liya dapat seribu kekuatan untuk mengharungi kehidupan ini. Tahun ini,besday lia, Insyaallah lia akan sambut dengan orang yang tersayang walaupun lambat sedikit sebab "si dia" trening memanah untuk mewakili terengganu ke sukma bulan 6 nanti. Mama dan Abah tak dapat balik,selalunya diorang akan buat majlis makan dan jemput saudara mara tapi tahun ni tidak. :(
Petang tadi disebabkan tak sambut besday liya.liya ajak membe rapat liya,kak dan cousin pergi jalan-jalan.
memang best gile spent time dengan diorang.tak kering gusi dibuatnya.

                                                                             bff  ^_^




Selasa, 31 Januari 2012

Ada saya kesah!! ^__^

lagi berapa hari nak birthday saya .
takpelah , 1st birthday tanpa awak  tahun ni. wish daripada awak pun saya tak harapkan sangat, honezly . sebab saya tau memang tak kan ada . i guess now, awak da jumpa pengganti lain plak la kan ~ takpe. lumrah seorang playboy seperti awak..
saya tak kesah kehilangan awak sebab awak da banyak lukakan hati saya sampaikan saya da bosan nak melihat wajah awak, apetah lagi suara awak.kejam kan saya? sebenarnya tu tak sekejam awak memperjudikan hidup saya selama 6tahun. :') awak couple ngan saya dan pada masa yang sama awak couple ngan ramai gurlz! hebatkan awak... tak sangka saya begitu pandai awak berlakon d hadapan family saya. 
awak nak taw tak,selepas saya tahu awak terlalu banyak curang ngan saya. saya da tekad . tak kan berpaling pada awak. saya da terlalu penat untuk mendengar rayuan awak,penipuan awak. saya tahu ,awak mesti da banyak ceritakan keburukan saya YANG TA PERNAH SAYA BUAT kt gf baru awak n kakak angkat awak. tapi sikit punyelah saya tak kesah sebab saya tahu ALLAH sentiasa bersama dengan orang yang d fitnah. 
kenapa ye saya cukup tabah sekarang? mesti awak tak sangka-sangka kan... sebenarnya ketabahan tu datang dari kematangan. saya tak kesah kehilangan awak sebab saya masih ada ahli keluarga yang menyayangi saya , sahabat-sahabat serta ALLAH. 
awak nak tahu tak? dari saat awak curang ngan saya sampai awak mintak putus untuk bersama dengan gurlz tu. dalam hati saya "saya doakan awak bahagia, mungkin gurlz tu lebih baik dari saya.. :') 
TAPI awak da buat sesuatu yang membuatkan saya menaruh DENDAM yang teramat apabila awak menyumpah seranah saya! awak panggil saya dengan panggilan 'setan 'babi' tapi semasa awak sumpah saya masa tu , awak nak taw saya buat apa? tersenyum :'). saya malas nak gaduh ngan awak sebab saya da bosan.  
saya nak bagitaw awak satu rahsia!
nak taw x?
saya bersyukur sangat kepada maha esa sebab tunjuk keburukan dan kejahatan awak depan mata saya DAN mengantikan seseorang yang sangat menyayangi saya dan menerima saya seadanya. sekarang, Alhamdulillah saya bahagia dengan kehidupan bersama "dia" & penerimaan family dia. sekian ^___^

Ahad, 29 Januari 2012

Cinta adalah ketika kamu menitikkan air mata, tetapi masih peduli terhadapnya.
Cinta adalah ketika dia tidak mempedulikanmu, kamu masih menunggunya dengan setia.
Cinta adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum sambil berkata , ” Aku turut berbahagia untukmu ”


Sabtu, 28 Januari 2012

Kenapa?

Kenapa kita menutup mata ketika kita tidur ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita menangis ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita membayangkan sesuatu ?

Hal hal yang terindah di dunia ini biasanya tidak terlihat.
Ada hal hal yang tidak ingin kita lepaskan dan ada orang yang tidak ingin kita tinggalkan...

Tapi ingatlah, melepaskan bukan bererti akhir dari dunia melainkan awal dari kehidupan yang baru...

Se0rang Wanita

Apa yang selalu kita dengar tentang wanita?

Wanita tercipta dari rusuk lelaki.
Wanita sayap kiri bagi kaum lelaki.
Wanita berhati lembut.
Wanita kuat emosi.
Wanita itu kaum yang lemah.

Tetapi, sedarkah kita di sebalik semua itu…
Wanita dicipta untuk menjadi ibu;

Ibu yang mengandung selama 9 bulan dengan segala kepayahan..
Ibu yang berjuang dengan maut untuk melahirkan zuriat, penyambung generasi manusia..
Ibu yang menyusukan anak selama 2 tahun lamanya..
Ibu yang mengasuh, membesarkan, dan mendidik anak-anak dengan penuh kesabaran..

Wanita jugalah yang menjadi tulang belakang lelaki..
Tidak kurang juga, wanita mampu melemahkan lelaki..


Hebat kan wanita?
Anda bertuah menjadi seorang wanita..
Sesungguhnya, tidaklah Allah menciptakan sesuatu dengan sia-sia. Setiap ciptaan-Nya saling melengkapi. Kerana itulah kita memerlukan antara satu sama lain.

Hari nie besday mama n nenek kesayangan lia serta tarikh dimana atok lia sebelah abah yang lia panggil "tok ayah" telah kembali kerahmatullah. hanya doa yang lia hadiahkan pada "tok ayah" iaitu bapa kepada abah lia.pengorbanan 2 orang insan yang lia sayang iaitu mama & nenek tidak dapat
lia balas melalui wang ringgit tapi lia hanya dapat hadiahkan sebiji kek sebagai tanda kasih sayang lia terhadap mereka. Dibawah lia kongsikan beberapa keping gambar...
kek besday nenek 
baju biru tu nenda......

nenda potong kek
tu arwah atok

tu saje lia dapat kongsikan :)

Rabu, 25 Januari 2012

Selasa, 24 Januari 2012

Pembunuhan kejam warga emas (rakan karib nenek dan merangkap jiran sy)

seorang warga emas atau lebih dikenali sebagai "Mak cik Jah" ditemui mati dibunuh dengan kejam
dirumahnya di Perumahan Wakaf Tengah, k.trg. Arwah yang telah kematian suami 3thun yang lalu ditemui maut dengan lehernya di jerut... difahamkan arwah tinggal seorang diri dirumah peninggalan
arwah suaminya. disebabkan anak-anak arwah sudah berumahtangga ,arwah lebih senang duduk di rumah sendiri. arwah yang saya kenal seorang yang baik, bercakap lemah lembut,suka senyum dan tidak menyusahkan orang lain.selama mengenali arwah kerana dia rakan arib nenek yang paling rapat,arwah sering menceritakan kesedihan dia akibat anak-anaknya tidak mengambil tahu kehidupannya.hanya anak perempuan yg telah berkeluarga sahaja mengambil berat tapi apa kan daya, anaknya yang perempuan tinggal di johor.
sudah puas dipujuk agar tinggal bersama anaknya yang perempuan tapi arwah berkeras untuk tinggal seorang diri dirumah.
Saban hari arwah menjalani kehidupannya tanpa mengharapkan bantuan dari anak lelakinya yang sulung.
Lia tahu betapa terlukanya hati seorang ibu apabila anak yang ditatang bagai minyak yang penuh tidak mempedulikannya.sedangkan seorang ibu boleh menjaga ramai anak tapi kenapa ibu seorang,anak-anak tak boleh jaga?lupa kah anda semua pada pengorbanan ibu,lupakah pada kasih sayang yang dia berikan? atau lupakah atas kesusahan dia membesarkan anda? kejamnya anda!!!
orang yang bukan darah daging arwah sentiasa mengambil berat tahap kesihatan arwah dan sebagainya..
Ya Allah ,besarnya kesalahan anda pada ibu anda semasa dia masih hidup....... setiap titis airmata mengalir melambangkan anda anak derhaka! ya allah, sedarlah.. sampai akhir hayatnya tidak sedikit pon anda curahkan kasih sayang padanya. walaupun anda telah melakukan ibadat banyak sekalipun, belum tentu ibadat anda diterima sebab 'syurga terletak dikaki ibu"... anak yang derhaka belum tentu bau syurga apatah lagi jejak ke dalam syurga...

Tanggal 22-1-2012
pada pukul 7.30,seorang saudara lia telah membawa khabar yang kami sekeluarga tak sangka-sangka bahawa arwah Mak Cik Jah telah meninggal dunia dalam keadaan yang sungguh ngeri....
lehernya dijerut..kepala keluar darah..ya allah,dasyat nya kematian arwah, kejamnya kamo wahai pembunuh!
tanpa belas ehsan kamo membunuh seorang warga emas yang tidak berdosa... lia sekeluarga pergi ke rumah arwah tetapi tidak dibenarkan masuk kerana unit forensik tengah menyiasat kes tersebut dan mengumpul bukti.
pukul 10pm,pihak p0lis telah membawa arwah ke unit forensik di Hospital Sultanah nur zahirah k.trg untuk dibedah siasat. Selepas dibedah siasat,pihak keluarga arwah iaitu anak sulung arwah menyuruh pihak hospital memandikan dan mengapan arwah...selepas siap kesemuanya pada pukul 3 pagi,pihak polis membawa jenazah arwah pulang ke rumahnya untuk seketika kerana menunggu ketibaan anak perempuan arwah.selepas membuat penghormat terakhir untuk ibunya. pada pukul 4pagi, arwah dibawa ke tanah perkuburan dan disemandikan disana disisi suami tercinta.
Selepas itu, Lia mendengar khabar bahawa anak lelaki arwah menutup kes pembunuhan tersebut. lia cuba mendapat kepastian tetapi hampa. lia tertanya kenapa mesti tutup kes tersebut?? tak nak tahu ke sapa pembunuhnya? semua tu masih menjadi tanda tanya kami sekeluarga.
Lia doakan semoga arwah tenang disana

Isnin, 23 Januari 2012

Hilangnya sebutir permata yg amat berharga dlm industri seni

Penyanyi Izwan Pilus (24 Nov 1979 - 20 Jan 2012) telah meninggal dunia pada jam 6:15 petang.Izwan Pilus adalah abang kepada Aril AF yang amat popular suatu ketika dulu dengan lagu Kembali Senyum. Rakan artis dan media serta peminat masih terkejut dengan pemergian secara tiba-tiba ini.Beliau dijangkiti demam kuning dan akibat jangkitan kencing tikus serta kuman dalam darah yang serius.



Sebenarnya kita sebelum ini jarang mendengar jangkitan sebegitu kerana ia jarang berlaku.
Tetapi hakikatnya, Lia difahamkan yang ia bukanlah asing kepada penduduk negara ini.
Jadi kita semua harus berhati-hati dan mengambil langkah yg berjaga-jaga dalam kes nie....
Dibawah,Lia masukkan beberapa gambar arwah semasa sihat..semoga dengan beberapa keping gambar arwah dapat mengurangkan rindu kita padanya...
sama-samalah kita panjatkan doa agar arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan tenang disana..
AL-FATIHAH
 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَالرَّحْمـنِ الرَّحِيمِمَالِكِ يَوْمِ الدِّينِإِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُاهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَصِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَالضَّالِّينَ 

AMIN YARABBAL ALAMIN








Sabtu, 21 Januari 2012

Tartlet Buah-buahan ^_^

Bahan-bahan ( 15 orang )

* Tepung biasa 200g, Gula Ising 50g, Garam sedikit, 1/2 Telur, Mentega
100g, Perasa Vanila 1 sudu kecil.
* Krim Kastard- Tepung Kastard segera 250g, Susu 600g, Perasa vanila
1 sudu kecil.
* Buah-buahan seperti anggur,mempelam,rambutan, nanas,lanci.( Boleh
Guna tin Buah-buahan campuran)
* Guna Acuan tart and acuan keras.

Cara-cara

1.masukkan tepung, mentega, gula ising, garam dan 1 sudu kecil perasa
vanila ke dalam mangkuk.(tepung tidak perlu Ayak)
2.Pukulkan semua bahan perlahan-perlahan dengan machine kek
sehingga rata. Selepas rata, gunalah tangan untuk menjadikan dough.
3.Guna acuan cawan untuk membuat bentuk tarts.(saiz sesuka hati tapi
jangan guna acuan terlalu kecil atau terlalu besar)
4.selepas membuat bentuk cawan guna garpu buat lupang kecil di atas
cawan (tempat bulat)untuk tepung nafas semasa bakar. Guna pisau
rata untuk ratakan dan cantikkan muka dan tepi cawan.
5.Bakar acuan dengan 190c dengan 12minute.
6.selepas bakar, letakkannya di meja hingga sedikit sejuk keluarkan
bentuk dan masukkannya ke dalam acuan kertas. (ingat jangan
becarkkan bentuknya.)
7.sediakkan krim kastard, masukkan semua bahan krim kastard di dalam
mangkuk. pukulkannya dengan tangan sehingga rata. Krim Kastard
tidak perlu dimasak boleh dimakan begitu sahaja.
8.potong buah-buahan (bentuk kecil). selepas ini, masukkan isi kastard
dengan sesuka hati.Jangan masukkan kastard terlalu banyak. mesti
beri tempat hiar buah-buahan.
9.hiaskan buah-buahan kepingan di atas kastard. Akhirnya simpan tarts
ke dalam peti sejuk sebelum di makan

Rabu, 18 Januari 2012

Kehilangan dia buat selamanya memberi kejutan yang teramat sangat....

Sebenarnya malam ni lia nak kongsikan somthing...yang buat lia rasa terkilan sangat-sangat bc0z tak sempat mintak maaf dengan seorang rakan muka buku merangkap ex bf membe lia jugak. dia telah kembali kerahmatullah 3minggu lepas tak silap,langgar lari!kejam orang yang langgar!!
Yang menyebabkan lia terkilan coz lia banyak kali marah dia sebab dia suka kacau.da adat la kalau dia bosan.kalau lia marah dia,dia akan komen kat status..macam-macam dia buat.nak tergelak pun ada. tapi tu sekarang da tinggal kenangan.tipu la kalau cakap membe-membe lia yang kenal dia tak menangis. dia suka senyum.tu penting.. nie je satu-satu pic yang ada untuk tatapan sahabat yang merinduinya :(


                                       apiz,kami doakan awak tenang di samping maha pencipta

Isnin, 16 Januari 2012

Akhirnya air mata menitis jua d pipi

selama nie depan 'dia' aku masih mampu menutup kesedihan aku tapi apabila
duduk sesorang.air mte aku menitis jua.tak tertahan tengok keadaan dia Ya allah.
Aku tak sekuat tu tanpa dia..
Ya allah,kalau boleh ditukar sakit dia.aku rela mengantikan tempat dia ya allah.
aku betul-betul terluka tengok dia sakit...

                                        AWAK,SAYA SAYANG AWAK SANGAT-SANGAT.
                                          XDE SAPE BOLEY GANTI TEMPAT AWAK:(                                           

Ahad, 15 Januari 2012

Resepi Daging Kicap Masam Manis

Bagi yang suka makan daging,boley lah mempelbagaikan dalam masakan....
Apa kata hari nie rakan-rakan blog mencuba resepi niey iaitu Daging Kicap Masam Manis.

Bahan-Bahan yang diperlukan :

-1/2 mangkuk kecil kicap manis
-sedikit air
-1/2 kilo daging
-sedikit minyak masak
-1sudu sos cili
-1 biji bawang besar
-1 biji limau nipis

Cara menyediakan masakan tersebut :

Perap daging yang telah dipotong kecil bersama kicap manis dan perahan asam
limau nipis selama 15-30 minit.

Rebus daging yang telah diperap dengan sedikit air.

Setelah kering, masukkan sedikit minyak dan goreng sehingga separuh garing.

Masukkan sos cili dan kacau rata.

Dan yang terakhir sekali masukkan hirisan bawang besar.
Kacau dan sedia untuk dihidangkan.

Simple dan Mudah. xperlu beli barang masakan banyak- banyak. save money..hihi

SElamat mencuba :)

Jumaat, 13 Januari 2012

Kek Ais krim :) yummy yummy

Kek nie mase besday sy..hihi


Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • BAHAN KEK SPAN*
  • 375 gm Tepung Span Mix
  • 75 gm Air atau Susu Segar
  • 375 gm Telur
  • 1 sudu teh Perasa Vanila
  • 90 gm Minyak Jagung (atau Butter yang dicairkan)
  • BAHAN AIS-KRIM*
  • 3 Biji Telur Kuning
  • 150 gm Susu Segar
  • 30 gm Gula Kastor
  • 150 gm Strawberry Pes (ada jual di kedai bakeri)
  • 300 gm Fresh Cream

Cara-cara

  1. CARA BUAT KEK SPAN*
  2. Putar semua bahan untuk buat kek kecuali minyak jagung, sehingga kembang (dalam 10 minit)
  3. Apabila kembang masukkan minyak sikit2 sambil dikacau menggunakan wisk. kacau sehingga betul2 sebati.
  4. Tuang dalam loyang kek 9" yang dialas dengan kertas minyak. Dengan suhu 175c bakar serlama 45 minit.
  5. CARA BUAT AIS-KRIM*
  6. Masak telur kuning, susu segar dan gula kastor sehingga pekat sedikit dan sejukkan.
  7. Putar Fresh Cream sehingga kental, dan masukkan kedalam bahan yang dimasak tadi
  8. Masukkan juga straberry pes dan kacau sehingga sebati dengan menggunkkan wisk.
  9. CARA NAK BENTUKKAN KEK*
  10. Boleh buat berapa lapis yang kita suka. jika suka ais-krim 2 lapis potong kek kepada 3 lapis.
  11. P1010147
    Masukkan lapisan bawah iaitu kek dalam loyang sepadan, kemudian ratakan ais-krim, lapisan kek semula, ais-krim dan atas sekali adalah lapisan kek.
  12. P1010148
    Simpan kek dalam peti beku lebih kurang 3 jam, tutup dgn plastik wrap. lepas tu boleh di hias dengan butter cream atau fresh cream... sedap tau hehe...

Kek Coklat Moist ^_^ sy suke

Disebabkan sy suke buat n makan kek....jadi nak shre la resepi tersebut...



Ok ni resepi kek coklat cair kukus mudah dan best..
Bahan-bahan kek coklat:
  • 250gm Butter
  • 3/4 cawan gula
  • 4 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan serbuk kok
  • 1 cawan air atau susu cair
Bahan-bahan coklat cair atau topping
  • 1 sudu marjerin
  • 2-3 sudu susu pekat manis
  • 2-3 sudu serbuk kok
  • sedikit air
Cara buat kek coklat:
  1. 1. Bancuh serbuk kok dan air atau susu cair.
  2. 2. Pukul butter dan tambah gula sehingga kembang.
  3. 3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. pukul lagi.
  4. 4. Masukkan tepung gandum selang-seli dengan bancuhan kok tadi sambil terus memukul.
  5. 5. Kukus 45 minit.
Cara buat coklat cair untuk topping:
  1. 1. Cairkan 1 sudu marjerin.
  2. 2. Masukkan susu pekat manis dan serbuk koko
  3. 3. Tambahkan sedikit air supaya tidak terlalu pekat
Siap…selepas kek masak, siram kek dengan coklat cair..boleh juga tabur coklat rice jika nak..wahh bestnya…sedap..trylah..

peminta sedekah dipandang rendah!

Geram tengok peruncit sebuah kedai tu menghalau peminta sedekah cam tu je!! macam da xde etika sebagai seorang manusia. tengok peruncit tu besar kecik besar kecik je.xfham la dengan orang kita sekarang.tak boley hormat langsung peminta sedekah.kok ye pon die menganggu anda xperlu menghalau tapi buat la secara pakai 0tak!! kalau k0 kena halau camtu ape k0 rase d0e?malu kan? camtu la dia rasa. menangis dia.aku yang memang jiwa sensiif termenangis jugak...
Aku tengok kental (perasan) dalam hati ade taman d0e..hahaha

Aku kalo nampak sekali lagik peruncit or sape2 la halau pengemis camtu....dengan perasaan tak malu aku
sound... nampak tak B.E.R.P.E.R.I.K.E.M.A.N.U.S.I.A.A.N. sangat!!

Khamis, 12 Januari 2012

T_T takut kehilangan dia

When you love some is nothing, When someone love you is something, when you love someone ad there love at you back is everything.

 Awak, saya sayang sangat kat awak. Saya impikan pelbagai impian yang indah-indah belaka dengan awak. Waktu awak cakap awak cintakan saya, saya rasa macam tak caya. Saya rasa saya beruntung sangat sebab awak jatuh cinta dengan saya. Saya terlalu banyak kelemahan jika nak di bandingkan dengan wanita-wanita lain. Ntah la. Walaupun dah berkali-kali awak tegaskan awak memilih saya kerana saya sangat istimewa di mata awak, namun saya tetap rasa kerdil jika nak dibandingkan dengan awak



Lepas sebulan  kita kenal iaitu pada bulan januari 2011, awak bagi tahu saya awak sukakan saya. Terkejut saya. Saya tak sangka awak pun sukakan saya. Saya memang sukakan awak. Tapi saya takut nak terima awak time tu. Saya takutkan risiko kalau saya kehilangan awak sebab saya terlalu sayangkan awak. Lepas awk yakinkan saya, saya terus terima awak. Saya cintakan awak.

mengelamun sebelum tido... kalau la sy jadi....... sy akan......

selalunya kalau nak tido tu mesti rakan-rakan bl0g memikirkan aktiviti utk esk n ape-ape la yang sewaktu dengannya kan... kalau lia pulak lain cerite nye... nak tido boley lagi berangan..haha
Lia ada satu impian, iaitu nak jadi sukarelawan. ta taw datang dari mana semangat tu dan impian tu. nak cakap lam kalangan family ke, cousin ke jauh panggang dari api.
Lia sukakan budak-budak.but why lia sukakan budak-budak bec0z lia nie anak tunggal.faham-faham je la camana keadaan menjadi anak tunggal nie..hid0p kebosanan.
Lia selalu kerap tengok-tengok aktiviti menjadi sukarelawan di Rumah Orang Tua dan Rumah Anak Yatim.
tapi tu la,nak sangat berbakti kepada insan yang tidak bernasib baik. tapi macam-macam halangan... Lia berazam satu hari nanti lia akan menjadi sukarelawan ^_^