Jumlah Paparan Halaman

selamat datang


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 14 Februari 2012

Sebuah kenangan

setiap orang pasti pernah melalui satu detik hidup yang ada ketika manis ada ketika pahit.Namun,dalam banyak-banyak kenangan pasti ada satu yang benar-benar menggugat jiwa.mungkin kerana terlalu indah atau terlalu buruk mungkin kerna terlalu gembira atau terlalu sedih. betapa indah dan betapa uniknya jalan hidup ini..kadang2 gembira kadang2 sedih..

Kataorang,                                                                                                                                                                   "Hidup ni takkan indah kalau selalu yang indah-indah saja datang,sekali-sekala kena ada jugak rasa pahit untuk jadikan kita lebih menghargai sebuah kehidupan.    

menghargai sebuah kehidupan? mungkin ada yg tidak setuju mana mungkin kenangan pahit buatkan kita hargai kehidupan? bahkan kita makin benci pada hidup ini.mungkin pada mulanya akan terbit rasa benci kerana hati menguasai diri namun,bila akal mampu berfikir waras..kita akan mula menyedari..kita mula mengerti..hakikat sebuah kehidupan..harga sebuah kenangan..kemudian kita akan mula menghargai sebuah kehidupan..penghargaan adalah hadiah terbaik buat satu kenangan..biar pahit mana pun sebuah kenangan itu, cubalah untuk hargainya..kerna kita adalah insan yg terpilih untuk melaluinya kita insan terpilih untuk merasainya dan kita insan terpilih untuk mrasa erti sebuah kehidupan..memang sakit..memang sakit untuk menahan perasaan itu..hanya yang kuat mampu melaluinya...hanya yang kuat yang mampu bertahan..bangun dan kembalilah berjalan walau ramai yg mengalah..menangisi sebuah kepahitan bukanlah kesalahan..tapi haruslah sekadarnya..air mata itu bukan untuk yang lampau..sekalipun kau pertaruhkan nyawamu mana mungkin kau dapat ubah apa yg telah berlaku..semuanya telah menjadi kenangan..


Menangisi sebuah perkara yang tak pasti hanya merosakkan jiwa.Membiarkan diri dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana ia suka kepada orang yang berkhayal.



mengapa biarkan dirimu tenggelam dalam tangisan?..tenggelam dalam sebuah kenangan..? bangkitlah kembali wahai diri wahai saudaraku..bukan selamanya kau sedih..bukan selamanya kau dipinggir.


'Kejatuhan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya...'


kau akan melangkah gagah dalam menyambung perjuangan itu..langkahmu makin laju..sampai satu detik kau menjadi diri yang lain..mungkin kerna kau terlalu rasa sedih dgn diri yang lama atau kau benar-benar merasa inilah yang terbaik..namun,kau sudah terlupa..menjadi diri makin ego dan sombong bukanlah penyelesaiannya..kerna kau hanya berlakon dalam drama yang tercipta..kau menjadi lupa diri..kau kelihatan gembira tapi hatimu merana..

'Kalau suatu hari nanti,kita rasa lupa diri,kita rasa sombong ke....dan macam-macam rasa,cubalah pergi kat tempat yang ada seribu satu kenangan buat kita.Nanti pasti kita sedar semula,dan kita jadi 'diri' kita semula....' 
-DR HM TUAh

saat itu,kau pasti akan menemui dirimu kembali..kau mula menyedari..jadi dirimu adalah perkara yg terbaik..tidak perlu menipu diri..kerinduan itu pasti hadir..apa salahnya jika terkadang rasa sedih atau rindu pada kenangan itu?

Hukama' pernah berkata,'Jangan kau salahkan orang merindu dengan kerinduannya,sehingga kau mampu menyelami jiwanya


kita hanya insan yang lemah..janganlah kau salahkan diri mu andai perasaan itu hadir..hatimu terlalu senang untuk mengingatinya..hatimu terlalu gembira untuk merasainya..kau alirkan tangismu kerana kerinduan pada sebuah kenangan..kemudian kau gantikannya dengan sebuah penghargaan..kerna itulah yang selayaknya..namun,jika kau terus menangisinya..kau hanyalah menyeksa jiwamu..kerna ingatlah tatkala kau sedang merintih tentang kesedihanmu,dlm masa yg sama ada jua insan lain ug merintih terhadap kesedihannya..jika kau merasa keseorangan..jika kau merasa hanya dirimu yang melaluinya dan mereka disekelilingmu tdk memahami kesedihanmu..maka ingatlah..



di satu sudut bumi ini..Allah telah ciptakan seorang insan yang mengalami apa yang kau alami..yang merasai apa yg kau rasakan..yang menangisi apa yg kau tangiskan..dia jua sepertimu..berusaha untuk truskan perjalanan ini..berusaha untuk menjadi sekuat mungkin..kembali menggantung harapan dan cita-cita baru..kembali merangkak mengutip semangat-semangat yg telah hilang..semangat yg tlh hilang bersama kenangan..kau mula percaya..jgn gantungkan semangat pada manusia,pada kehidupan,gantungkan ia pada yg Esa..kerana jika kau gantungkan semangatmu pada benda yang tidak kekal abadi,semangtmu akan hilang terkubur bersamanya..tapi,jika kau letakkan semangatmu bersama yg Abadi,semangatmu tidak akan pernah pudar dan tidak akan terkubur..bahkan jika sekalipun jasadmu terkubur..semangatmu pasti akan kekal hidup...
buat saudara muslimku, dirimu tidak keseorangan. aku jua alami apa yg kamu alami.aku jau rasakan apa yg kau rasai.aku jua merintih apa yg kau rintihkan.dan aku jua sedang kembali berjalan setelah jatuh..kembali mengutip semangat..aku akui..yg lampau itu sakit..tangisku tiada sudahnya hingga kini..rinduku pd kenangan itu kdg2 menerpa diriku..aku jua sepertimu..mmpu mengalirkan tangisan tapi kita mampu untuk bangkit kembali..kita mampu untuk menjadi insan yang berguna..kerna percayalah..kita insan terpilih..Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan ujian yg tidak mampu ditanggungi hambaNya..percayalah,kita mampu menjadi insan yg lebih baik..terima kasih kenangan. kerna kamu,kami makin matang .kami makin kuat. kami menangisi pemergianmu tapi kami akan selalu hiasimu dengan penghargaan..kamu bukan musuh kami...bahkan kamu menjadi guru kami..kami akan sentiasa merinduimu dan menghargaimu..kerna kamu pernah hadir dalam hidup kami..kamu pernah menceriakan hari kami..kamu pernah menjadi sebahagian dari hidup kami..walaupun kami sedih melepaskanmu..bukan kerna kau melupakan kami akan tetapi kami mula sedari melepaskan mu adalah perkara yg terbaik wahai kenangan..selamat tinggal kenangan,kami meredhaimu .. :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan