Jumlah Paparan Halaman

selamat datang


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Isnin, 25 Julai 2011

SeBuAh KeMaTiAn

Kematian satu kepastian yang datangnya tanpa diundang dan perginya ditangisi. Hari ini kematian menjemputmu tanpa diketahui olehmu. Alangkah bahagiannya dirimu tatkala Sang Maut yang menantimu di Persimpangan Jalan itu melihat wajahmu dengan tenang kerana pulang dari Jalan Ibadah. Manakala sebaliknya amat malanglah dirimu jika pemergianmu diiringi dosa dan maksiat yang tidak bertaubat. Kematian ini satu nikmat dan jugak satu azab. Jika hidupmu dihiasi dengan amalan soleh maka nikmatilah kematian yang datang tetapi sebaliknya hayatmu penuh dengan kepalsuan maka bersedialah dirimu dengan azab yang pedih. Sewaktu di dunia,dirimu dikenali dengan ketinggian akhlak dan peribadimu. Semua orang mengenalimu dan menghormatimu kerana hebatnya hubunganmu dengan AllahSWT.

Maka di waktu ini,kematian bagimu adalah satu kebahagiaan. Hanya di pandangan zahir dirimu dibasahi darah kemalangan,namun rohmu terbang keriangan menanti janji Tuhan yang Maha Kaya. Sesungguhnya di dunia ini telahpun dirimu penat dengan perjuangan menegakkan Agama AllahSWT maka di saat ini kematianmu satu kerehatan yang abadi buatmu. Kami tangisi kematianmu,kami meronta-ronta menahan ketentuan taqdir kerana belum bersedia menerima pemergianmu. Namun,hanya Allah yang tahu betapa indah dan nikmatnya kematianmu di waktu ini. Kami berbangga dengan kematianmu yang memperjuangkan Agama dan Syariat Tuhanmu,kami gembira dengan sahabat-sahabatmu yang datang menziarahi kematianmu. Inilah balasan bautmu di dunia ini. Kami pasti selepas tiga langkah yang kami dari kubur setelah meniggalkanmu nanti,nikmat Allah terpancar buatmu.

Soalnya,dirimu sudah jelas bagaimana hubunganmu dengan Tuhanmu. Semua manusia bersaksikan ketinggian dan kemurnian akhlakmu. Tetapi kami yang belum pasti ini bagaimana? Kami masih selesa dengan dosa. Kami sudah biasa melambat-lambatkan solat, kami sudah lali dengan mendedahkan aurat dan pendek kata maksiat ini sudah sebati di dalam hidup kami. Bagaimana dengan kami? Kami masih sibuk dengan kelalaian dantipu daya dunia. Inilah persoalan-persoalan yang menerjah di kotak fikiranku tatkala melihat jasadmu terbujur di Rumah Mayat. Bila dilihat wajahmu yang berseri-seri menanti nikmat Allah di Alam Baru sana. Alangkah besarnya kehilanganmu pada pandangan sahabat dan masyarakat seperjuangan dalam Gerakan Islam khususnya kerana jasa dan perngorbanamu sukar dicari ganti.

Hakikatnya kematian suatu persimpangan daripada persimpangan yang bahagia atau sebaliknya. Kematian yang datang menjemputmu itu satu rahmat yang tinggi mulianya kerana kepulangan dari Medan Dakwah dan Perjuangan Islam. Sudah pasti Allah yang Maha Mengetahui sudah menyediakan tempat dan balasan yang setimpal dengan amal kebajikanmu. Jadi berbahagialah dirimu di Alam Barzakh sana. Dirimu mendahului kami dan kami bakal menyusul esok lusa dan hari-hari akan datang. Jika rohmu dilayan bidadari Tuhanmu dengan kemesraan maka kami jugak menginginkan hal demikian. Kami takmau jika roh kami disambut dengan ular-ulatr yang berbisa,kalajengking yang ganas dan api yang menyakitkan. Kami tak mampu menahannya dengan tubuh kami yang kerdil dan kulit yang nipis ini.

Sememangnya ini satu balasan Allah terhadap dosa meniggalkan solat kami,dosa zina kami,dosa mendedahkan aurat kami dan segala macam maksiat yang kami lakukan. Sekiranya di waktu hayatmu kami ada buat perkara yang menggembirakanmu maka jangan lupa di akhirat nanti mintalah pada Allah untuk memberi syafaat kepada kami. Mudah-mudahan kami terlepas dari siksa api neraka Allah. Kerana sesugguhnya dirimu sangat mulia disisi Allah Taa'la. Janganlah lupakan kami ini. Janganlah lupakan ibumu,bapamu dan keluargamu yang tersayang di akhirat kelak. Hari ini seluruh manusia mengenangkan pemergianmu yang sangat bermakna pada Agama dan Jemaah. Moga rohmu dicucuri rahmat AllahSWT. JADIKANLAH KEMATIANMU INI SATU KEREHATAN BUATMU. Moga kita dipertemukan di akhirat nanti insyaAllah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan